Terapie
ZŠ speciální + SŠ praktická
Na naší škole máme pro děti připravenou velkou škálu TERAPIÍ a jejich nabídku se snažíme stále aktualizovat a zdokonalovat. Zde vám nabízíme přehled terapií, které jsou v současné době na škole realizovány:
SNOEZELEN – terapie realizovaná ve speciálně upraveném prostředí, které u klientů vytváří pocity uvolnění, pohody, zklidnění, ale také aktivizuje, stimuluje, probouzí zájem, vyvolává vzpomínky, snižuje pocity strachu a úzkosti, vyvolává pocit jistoty a bezpečí, podporuje socializaci a rozvoj vztahů, přináší radost.
BAZÁLNÍ STIMULACE – práce s dotekem, která umožní klientům získat spoustu informací o sobě samém i o okolním světě.
AROMATERAPIE – používání éterických olejů a dalších vonných složek za účelem změny mysli, nálady, procesu poznávání nebo zdraví.
TERAPIE LOUTKOU – specifická edukační a arteterapeutická metoda využívající divadelních principů a loutkářských technik při práci, rozvoji, vzdělání a integraci dětí se speciálními potřebami.
BIBLIOTERAPIE – využívání léčebných a podpůrných účinků četby.
MUZIKOTERAPIE – metoda, která používá jako terapeutický prostředek hudbu. Ve formě pohybové terapie je schopna zlepšit tělesnou kondici, přispět ke zlepšení sebevědomí. Ve formě zvukoterapie a imaginace s hudbou podporuje pozitivní myšlení, mění pohled na svět.
FYZIOTERAPIE – zabývá se diagnostikou, léčbou a prevencí poruch pohybového systému organismu. Její součástí je i zábavné cvičení na labilních plochách.
CANISTERAPIE – léčebný kontakt s pejskem, který podporuje psychosomatické zdraví žáků, pomáhá rozvíjet celkovou lokomoci, pozornost, fantazii i komunikaci.
TERAPIE V SOLNÉ JESKYNI – unikátní klima se vzduchem nasyceným zápornými ionty biogenních prvků, světelné efekty s prvky kolorterapie a jemná relaxační hudba, tím vším se snažíme podporovat dobrý zdravotní stav našich žáků.
HIPOTERAPIE — metoda využívající jako pomůcku speciálně připraveného koně, konkrétně pohybu jeho hřbetu v kroku. Jeho pohyb je střídavý a rytmický, což nabízí multisenzorickou stimulaci, která aktivuje všechny úrovně centrální nervové soustavy.
AAK— Augmentativní a alternativní komunikace je způsob komunikace u osob se závažným postižením řeči, jazyka a psaní . Tyto poruchy mohou být vrozené nebo získané. AAK kompenzuje projevy těchto poruch a postižení a využívá všech schopností uživatele
LOGOPEDIE – logopedie se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti (NKS) ve všech jazykových rovinách. Zahrnuje vše od drobných řečových vad až po těžké řečové poruchy a nemluvnost. Předmětem logopedie je vznik, eliminování a prevence NKS. Cílem je nejen správná výslovnost hlásek, ale hlavně rozvoj porozumění řeči, slovní zásoby, gramatické stránky řeči a schopnosti vyjádřit se. Ke všem žákům se snažíme přistupovat individuálně dle jejich potřeb.
JÁJA — projekt Jája vznikl na naší škole jako podpora AAK (alternativní a augmentativní komunikace). Úspěšně ho realizujeme několik let a děti se na Jáju vždy moc těší. Společně si zábavnou a hravou formou modelujeme situace ze života, na kterých si žáci zkoušejí praktické používání osvojených piktogramů.
TOBII PCEYE— komunikace pomocí technologie Tobii PCEye. Tobii PCEye je zařízení, které umožňuje uživatelům ovládat počítač pohybem očí. Technologie sleduje pohyb očí a překládá jej do pohybů kurzoru na obrazovce, což umožňuje uživatelům klikání, psaní a navigaci bez použití rukou.
ERGOTERAPIE — Ergoterapie je léčebná terapie, která je primárně určena osobám s postižením. Pomáhá těmto osobám prakticky využívat rozvinutých či znovunabytých funkcí k práci, zábavě a k sebeobsluze. Je zaměřená na rozvoj hrubé a jemné motoriky, koordinace, vnímání, senzomotoriky, citlivosti, vytrvalosti, výkonnosti mozkových funkcí a také na psychické, emocionální a sociální schopnosti.
PROGRAM MASÁŽE VE ŠKOLÁCH — kůže je největší smyslový orgán našeho těla, je přímo napojena na nervový systém. Bez doteku nedokážou lidské bytosti přežít či vyvíjet se zdravou cestou fyzicky, emocionálně či sociálně. Smyslem tohoto programu je účelně zapojit dotek do školského systému tak, aby všechny děti měly v každodenním životě zkušenost se zdravým dotekem.